ROT-renovering

Inom de närmsta åren ska vi göra en omfattande renovering av många äldre fastigheter, en så kallad ROT-renovering (renovering, om- och tillbyggnad). Renoveringen i vissa områden ligger flera år framåt i tiden, men på denna sida hittar du redan nu svar på många frågor.

Eftersom många av våra områden är byggda för 50-70 år sedan, är det fler fastigheter som har behov av omfattande renoveringar och stambyten i framtiden (inom en tioårsperiod). Vi har påbörjat arbetet med kvarteret Hjorten, och Monopolet är redan färdigt. Framtida kvarter aktuella för ROT-renovering är bland annat:

  • Häradsskrivaren (Prästg. 2, 4, 6, Storg. 1, 3, Fältjägargr. 10-12, Brogr. 11)
  • Brandsprutan (Litsv. 24-26, Biblioteksg. 27, Läroverksgr. 8).

Mer information kommer i god tid innan projekten dras igång.

Har du frågor?

Besök vårt kundforum eller slå oss en signal!

Hittar du inte svar på din fråga här nedan kan du även besöka vårt kundforum. Där kan du både hitta svar och ställa frågor till vår kundservice.

Kontakt:

Gunilla Nilsson, hyresgästkoordinator, Östersundshem 

Tel 063-14 04 30 (10 juli - 7 augusti semesterstängt). Vi hänvisar under den perioden istället till vår ordinarie kundservice tel. 063-14 04 00. Du kan även skicka mejl till rot@ostersundshem.se.

Stoppas fonderna?

Ja, vi har stoppat möjligheten att fondrenovera de lägenheter där vi planerar ROT-renoveringar. Anledningen är att det blir ekonomiskt och miljömässigt oförsvarbart att riva upp golv och väggar som nyligen renoverats. Fonderna förhandlades bort med Hyresgästföreningen redan 2016 men beslutet har inte verkställts tidigare.

Vad händer med möjligheten att standardhöja?

Vi stoppar möjligheten att standardhöja i din lägenhet tills vi har renoverat klart. Anledningen är att vissa av de standardhöjningsalternativ som ni idag kan välja på är åtgärder vi sätter in i samband med renoveringen. Att standardhöja en lägenhet med nya fina material som sedan bara måste rivas ut på grund av stambyte (nya el- och vattenledningar) är inte försvarbart, varken ekonomiskt eller miljömässigt.

Hur fungerar individuell mätning av kall- och varmvatten, IMD?

Vår målsättning är att i samband med renoveringen installera mätutrustning som mäter mängden kall- och varmvatten som används i varje lägenhet. Om det blir aktuellt så kommer en rabatt som motsvarar en normalförbrukning i en din lägenhetstyp dras av på din hyresavi, och en debitering görs sedan av din faktiska förbrukning av varmvatten. Du debiteras endast för det varmvatten du gör av med. Vid normal förbrukning ska det inte bli någon skillnad ekonomiskt. Minskad förbrukning av varmvatten ger minskad miljöpåverkan och därmed lägre hyra. I snitt kostar vattenförbrukningen ca 150–300 kronor per månad, beroende på hur stor lägenhet du har och hur mycket du gör av med. Detta är något som måste förhandlas med Hyresgästföreningen. 

Vänligen vänta medan ansökan skickas...

Östersundshem

Ansök om sponsring för 2025

Varje år sponsrar vi föreningar som främjar fysisk eller psykisk hälsa bland ungdomar och därmed bidrar till Östersunds…

Läs mer

Kundservice

Utökade telefontider i kundservice

Nu förbättrar vi tillgängligheten i vår kundservice genom att utöka våra telefontider.

Läs mer

Sök ledigt

Sök ledigt

Felanmälan

Felanmälan

Min bostad

Min bostad

Kundservice

Kundservice