Fredag 31 oktober stänger vi klockan 12
Med anledningen av Allhelgonahelgen så stänger vi klockan 12.00 fredag 31 oktober. Du kan fortfarande mejla oss samt göra felanmälan på mina sidor.
Läs merVi har som målsättning att du som bor hos oss ska trivas med ditt hem och med oss som hyresvärd. Därför undersöker vi dagligen vad våra hyresgäster tycker om oss.

I mars 2025 började vi med en ny typ av hyresgästundersökning där vi dagligen skickar ut enkäter för att ta reda på vad våra hyresgäster tycker om oss. I stället för att alla hyresgäster får enkäten under samma perioden skickas den istället ut löpande. Du som hyresgäst har fortfarande möjlighet att svara på enkäten en gång per år men du får den mest troligt inte vid samma tillfälle som din granne.
Fördelen med att mäta löpande är vi får en jämn svarsfördelning över hela året, och kan jobba kontinuerligt med förbättringar. Vi tror att det är ett bättre sätt att lyssna på våra hyresgästers behov, eftersom det ger en snabb och direkt feedback, och ger oss möjligheten att agera snabbare och göra ändringar om det är något som inte fungera
Det företag som hjälper oss med undersökningen heter AktivBo, och de har lång erfarenhet av hyresgästundersökningar. Många andra bostadsbolag använder sig av AktivBo, vilket även ger oss en möjlighet att jämföra oss med andra bolag i vår bransch.
I undersökningen tittar vi bland annat på serviceindex, som omfattar frågor om till exempel bemötande från våra fastighetstekniker och kundservice, städning av trapphus och tvättstugor samt andra delar av vår service.
Ett annat område är produktindex, som – precis som namnet antyder – handlar om själva produkten: din lägenhet, utemiljön och de allmänna utrymmena.
Här nedan ser du de sammanlagda resultaten för dessa områden hittills under året och hur vi ligger till i jämförelse med andra bolag.
Som vi beskrivit här ovanför skickas enkäten ut löpande under året så några hyresgäster får undersökningen varje dag, istället för alla samtidigt. Det är möjligt att välja att göra undersökningen på andra språk än svenska.
Undersökningen går ut via mejl och sms. Via mejl är avsändarlänken "AktivBo<survey-xxxxxx@survey.aktivbo.com" där xxxxxx är hyresgästens unika nummer. Via sms kommer det stå att första utskicket kommer från Östersundshem (Företaget) och påminnelsen kommer vara från AktivBo. Se exempel här nedanför hur utskicken via sms ser ut.

Under våren 2024 fick 2110 av våra hyresgäster möjligheten att delta vår årliga hyresgästundersökning. Syftet med undersökningen är att ta reda på vad du som hyresgäst tycker om ditt boende och oss som hyresvärd. Totalt svarade 1 153 hyresgäster, vilket innebär en svarsfrekvens på 55 procent. Det är en ökning med 4 procent sedan 2023.
Den övergripande nöjdheten med hur man trivs med Östersundshem som hyresvärd, bostadsområdet, trappuppgången samt bostaden hamnar på 3,75 på en femgradig skala. Det är en liten försämring från föregående undersökning då den övergripande nöjdheten låg på 3,83. Mest nöjd är hyresgästerna som bor i våra fastigheter efter bron på centrala Frösön och vid sjukhuset i Östersund och minst nöjd är de som bor i Valhall.
Varje år har de hyresgäster som besvarar enkäten möjlighet att skriva egna fritextsvar.
Den mest positiva gruppen bland dem som gav fritextsvar tyckte sammanfattningsvis:
Östersundshem uppfattas som en pålitlig och trygg hyresvärd. Många nämner att hyrorna är rimliga och att man är nöjd med service och bemötande. Bra standard på lägenheter och fina områden nämns också.
Den mest kritiska gruppen bland dem som gav fritextsvar tyckte sammanfattningsvis:
Många nämner höga hyror, eftersatt underhåll och låg standard. Även kommunikationen och servicenivån nämns som tydliga förbättringsområden.
| Fråga | Poäng (av 5) | |
| Bemötandet från tekniker/entreprenör som åtgärdat felet | 4,35 | |
| Känslan av trygghet i bostaden | 4,10 | |
| Vårt bemötande vid kontakt | 4,04 | |
| Din bostad | 3,96 | |
| Enkelheten i att göra en felanmälan | 3,95 |
| Fråga | Poäng (av 5) | |
| Hur grannarna sköter sig i soprummet | 2,94 | |
| Värme/temperatur vintertid | 3,16 | |
| Tvättstugan | 3,19 | |
| Städningen av trapphuset | 3,20 | |
| Luftkvalitet/ventilation | 3,24 |
Med anledningen av Allhelgonahelgen så stänger vi klockan 12.00 fredag 31 oktober. Du kan fortfarande mejla oss samt göra felanmälan på mina sidor.
Läs merFödelsedagar ska firas – och i år fyller våra hus i Valhall hela 60 år och vi vill fira med dig som bor i området. 21 oktober bjuder på korv, och fika och det blir även tävlingar. Den här dagen stänger vår kundservice via telefon 12.00.
Läs mer