Vi har som målsättning att du som bor hos oss ska trivas med ditt hem och med oss som hyresvärd. Därför undersöker vi dagligen vad våra hyresgäster tycker om oss.

I mars 2025 började vi med en ny typ av hyresgästundersökning där vi dagligen skickar ut enkäter för att ta reda på vad våra hyresgäster tycker om oss. I stället för att alla hyresgäster får enkäten under samma perioden skickas den istället ut löpande. Du som hyresgäst har fortfarande möjlighet att svara på enkäten en gång per år men du får den mest troligt inte vid samma tillfälle som din granne.
Fördelen med att mäta löpande är vi får en jämn svarsfördelning över hela året, och kan jobba kontinuerligt med förbättringar. Vi tror att det är ett bättre sätt att lyssna på våra hyresgästers behov, eftersom det ger en snabb och direkt feedback, och ger oss möjligheten att agera snabbare och göra ändringar om det är något som inte fungera
Resultat från Hyresgästenkäten 2024
Under våren 2024 fick 2110 av våra hyresgäster möjligheten att delta vår årliga hyresgästundersökning. Syftet med undersökningen är att ta reda på vad du som hyresgäst tycker om ditt boende och oss som hyresvärd. Totalt svarade 1 153 hyresgäster, vilket innebär en svarsfrekvens på 55 procent. Det är en ökning med 4 procent sedan 2023.
Mest nöjd och minst nöjd
Den övergripande nöjdheten med hur man trivs med Östersundshem som hyresvärd, bostadsområdet, trappuppgången samt bostaden hamnar på 3,75 på en femgradig skala. Det är en liten försämring från föregående undersökning då den övergripande nöjdheten låg på 3,83. Mest nöjd är hyresgästerna som bor i våra fastigheter efter bron på centrala Frösön och vid sjukhuset i Östersund och minst nöjd är de som bor i Valhall.
Utvalda fritextsvar
Varje år har de hyresgäster som besvarar enkäten möjlighet att skriva egna fritextsvar.
Den mest positiva gruppen bland dem som gav fritextsvar tyckte sammanfattningsvis:
Östersundshem uppfattas som en pålitlig och trygg hyresvärd. Många nämner att hyrorna är rimliga och att man är nöjd med service och bemötande. Bra standard på lägenheter och fina områden nämns också.
Den mest kritiska gruppen bland dem som gav fritextsvar tyckte sammanfattningsvis:
Många nämner höga hyror, eftersatt underhåll och låg standard. Även kommunikationen och servicenivån nämns som tydliga förbättringsområden.
Topplistan
|
Fråga |
Poäng (av 5) |
|
Bemötandet från tekniker/entreprenör som åtgärdat felet |
4,35 |
|
Känslan av trygghet i bostaden |
4,10 |
|
Vårt bemötande vid kontakt |
4,04 |
|
Din bostad |
3,96 |
|
Enkelheten i att göra en felanmälan |
3,95 |
Bottenlistan
|
Fråga |
Poäng (av 5) |
|
Hur grannarna sköter sig i soprummet |
2,94 |
|
Värme/temperatur vintertid |
3,16 |
|
Tvättstugan |
3,19 |
|
Städningen av trapphuset |
3,20 |
|
Luftkvalitet/ventilation |
3,24 |
Läs hela hyresgästundersökningen 2024
Hyresgästundersökning 2023
Hyresgästundersökning 2021