Upphandling

Östersundshem lyder under LOU, Lagen om offentlig upphandling (SFS 2016:1145) vilket är den svenska tillämpningen av EU:s upphandlingsdirektiv. Denna lag styr hur vi ska hantera våra inköp samt vilka beloppsgränser och tröskelvärden vi har att förhålla oss till.

Läs mer på riksdagen.se

Upphandlingsprocessen i korta drag

ANNONSERING OCH ANBUD Vi annonserar våra upphandlingar i en databas. I den kan du som leverantör skicka in ditt anbud om du vill delta i en upphandling. Där kan du även ställa frågor om någonting i upphandlingen känns oklart.

Vill du delta i en upphandling är det viktigt att du fyller i samt skickar in allt som efterfrågas i anbudet.

UTVÄRDERING OCH TILLDELNING När anbudstiden gått ut utvärderar vi inkomna anbud. Det anbud som uppfyller alla krav samt har det bästa priset tilldelas avtalet. Bäst pris kan innebära antingen lägsta pris eller pris tillsammans med kvalité, beroende på upphandlingens utformning.

EVENTUELL ÖVERPRÖVNING Tilldelningen kan överprövas och överprövningstiden är 10 dagar efter att tilldelningsbeslutet skickats ut elektroniskt.

KONTRAKT OCH STARTMÖTE Inkommer ingen överprövning går vi vidare till kontraktsskrivning. Därefter kallas du till ett startmöte för att planera projektet.

Klicka på knappen nedan för att komma till våra aktuella upphandlingar: Där hittar du även detaljer om sista anbudsdag, kontaktpersoner och eventuella kravspecifikationer.

Åk till toppen