Tack för ditt engagemang – dina svar gör skillnad!
Nu närmar vi oss slutet av vårt första år med hyresgästenkäter via AktivBo, vi vill passa på att tacka alla som har tagit sig tid att svara – ditt engagemang är ovärderligt för oss! Alla svar hjälper oss att förstå vad som fungerar bra och vad vi behöver bli bättre på. Hyresgästundersökningen skickas ut löpande under året så har du ännu inte fått den bör den dyka under de kommande veckorna.

Svarsfrekvens och fokus 2026
En mycket positiv del i årets arbete är att vi har en hög svarsfrekvens – 64,8 procent, vilket är högre än genomsnittet hos andra bostadsbolag. Det visar inte bara att många av er tar sig tid att svara, utan också att ni känner er engagerade i ert boende och vill vara med och påverka.
Under året har vi identifierat två viktiga områden att fokusera på under 2026.
- Information från Östersundshem – Här har vi sett en positiv utveckling under hösten, och fler av er upplever att ni får bättre information om vad som händer hos oss.
- Städning av trapphus och tvättstuga – Här har resultaten tyvärr sjunkit något. Vi har fått många bra förslag från er som bor hos oss hur vi kan förbättra arbetet.
Hur jobbar vi vidare med resultatet
Under nästa år kommer vi att intensifiera arbetet för att förbättra städningen. Bland annat planerar vi att ta fram en Östersundshemstandard för städutrustning i våra tvättstugor och uppdatera den information som finns där. Tanken är att vi startar ett pilotprojekt i några fastigheter, och fungerar det bra införs standarden i alla våra hus.
Från 1 november har vi även nya avtal för lokalvård, som inkluderar städning av trapphus och tvättstuga. Trapphusen städas en gång i veckan och tvättstugorna en gång i månaden.
Städning av tvättstugor är ett område där både vi som hyresvärd och du som hyresgäst har ett ansvar. Som hyresvärd ser vi till att tvättstugan är grundstädad och att rätt städutrustning finns tillgänglig. Som hyresgäst ansvarar du för att:
- Tömma filter och torka av maskiner efter användning.
- Hålla golv och ytor fria från tvättmedel, vatten och skräp.
- Lämna tvättstugan i det skick du själv vill mötas av nästa gång du använder den.
Genom att alla tar ansvar för sin egen användning blir tvättstugan trevligare och mer funktionell för alla. Hör gärna av dig om du anser att det saknas städutrustning, är något fel eller om det är dåligt städat i din tvättstuga.
Högst och lägst betyg i året undersökning
Här nedan kan ni se de områden där vi fått högst respektive lägst betyg.
Bland de fem områden som fick högst betyg handlar det mycket om bemötande. Allra högst ligger bemötandet från våra fastighetstekniker, där nästan 94 procent av er är nöjda.

När vi tittar på de fem områden som fick lägst betyg handlar alla om städning. Det visar tydligt att vi har ett arbete framför oss, och det är därför städning är ett av våra fokusområden för nästa år.

I undersökningen används färger för att visa resultaten:
- Rött – Dåligt
- Gult – Inte så bra
- Ljusblått – Ganska bra
- Mörkblått – Mycket bra
Vi vill att ni ska känna er hörda och nöjda med boendet. Tack igen för att ni delar era åsikter – det hjälper oss att göra Östersundshem ännu bättre!