Ibland kan du hamna i en situation där du inte kan betala din hyra. En försenad eller utebliven hyresbetalning kan leda till att du i längden förlorar ditt hyreskontrakt.
Det är jätteviktigt att betala hyran senast sista vardagen varje månad. Om du inte betalar din hyra i tid kan det innebära extra avgifter, och du riskerar att förlora din bostad.
Vad händer om jag är sen med hyran?
- Efter ungefär en vecka får du ett brev med ett inkassokrav från Svea Inkasso. +180 kr
- Om du inte betalar inkassokravet går ärendet vidare till Kronofogden och du får då även en betalningsanmärkning. +720 kr
- I och med att vi får ett utslag från Kronofogden är risken dessutom stor att du blir avhyst från din bostad. +1 200 kr
En utebliven hyresbetalning kan snabbt uppgå till 2 100 kr eller mer i extrakostnader.
Mer information om kostnader i samband med försening av hyran/fakturan:
Försenad betalning av hyra och faktura kostar extra. Dröjsmålsränta tas ut enligt räntelagen efter att förfallodagen passerat.
Hyror
- Inkassokrav, avgift 180 kr
- Ansökan om avhysning till Kronofogden, avgift 720 kr
- Verkställighet avhysning, avgift 600 kr
Andra fakturor
- Inkassokrav, avgift 180 kr
- Ansökan om betalningsföreläggande till Kronofogden, avgift 680 kr
- Verkställighet, avgift 600 kr
Betalningsanmärkning
Med en betalningsanmärkning kan du nekas att låna pengar på banken, byta bostad, köpa varor mot faktura, eller teckna telefonabonnemang etc. En betalningsanmärkning finns kvar i tre år och utfärdas av kreditinstituten, inte av Östersundshem.
Information hos Kronofogden om betalningsanmärkning.
Olika sätt att betala hyran
Om du inte valt annat betalningssätt får du automatiskt hyresavin varje månad med posten. Vi ser dock gärna att du betalar med Autogiro eller E-faktura, det är enkelt och miljövänligt. Information om olika sätt att betala hyran.
Saknad eller borttappad hyresavi
Enligt hyresavtalet måste du alltid betala din månadshyra. Har fakturan kommit bort i posten kan du ändå hitta den när du loggar in på Mina sidor, och sedan under ”Mina betalningar”. Du kan även kontakta Kundservice på 063-14 04 00 för att få en ny hyresavi.
Problem med att betala i tid?
Om du har funderingar, eller om du har svårt att betala en månadshyra i tid, kontakta vår kundservice direkt på tel 063-14 04 00.