Visa undermeny

Behåll din kötid

Hos Östersundshem är det du som söker bostad som behöver vara aktiv. Det är bara du som vet när du vill söka ett nytt hem hos oss. För att få en lägenhet är det bland annat hur lång kötid du har som är avgörande. (Gäller inte Bostad direkt och Studentbostäder som har en ”först till kvarn”-regel.) Det innebär att du måste uppdatera din kötid minst en gång var tolfte månad för att vara kvar som sökande.

Din kötid hos Östersundshem är personlig – två medsökande kan inte att slå ihop sina respektive kötider för att på så sätt öka den totala kötiden. Vid intresseanmälan tillsammans med en medsökande utgår uthyrningsprocessen från den av er som har längst kötid, men vid kontraktsskrivning nollställs kötiden för er båda. Medsökande avser sambos som lever under äktenskapsliknande förhållanden, samt gifta partners.

Som bostadssökande ansvarar du för att:

  • Logga in på Mina sidor med personnummer och lösenord minst en gång inom en tolvmånadersperiod. När du loggar in ser du vilket datum du senast måste uppdatera igen. Om du inte loggar in tas alla kontaktuppgifter bort och din kötid är förlorad.
  • Ha aktuella kontaktuppgifter. Ta för vana att kontrollera dina uppgifter när du loggar in.

Du ansvarar själv för att förlänga din kötid:

  • Från och med 1 januari 2018 kommer vi inte längre att skicka ut en årlig påminnelse om att logga in och därmed förlänga din kötid, vill du behålla din plats i kön är det därför viktigt att du själv kommer ihåg att logga in åtminstone en gång inom en tolvmånadersperiod (exempel: om din inloggning sker 10 juli 2017 måste du logga in igen senast 10 juli 2018).

Loggar du inte in på Mina sidor inom ett år tas dina registrerade uppgifter bort, och du kan därefter inte få tillbaka din kötid/köpoäng. Inga undantag, vi behandlar alla lika.