Visa undermeny

Att söka lägenhet

Vi har cirka 3600 lägenheter och för att hantera uthyrningen av dem använder vi oss av ett webbaserat kösystem. Du är alltid välkommen till vårt kontor på Rådhusgatan 29, här finns även kunddatorer till din hjälp, vi finns på plats för att kunna hjälpa till. Det går så klart alltid bra att ringa oss tfn 063-14 04 00.

När du fyllt 16 år kan du registrera dig i vår kö och det kostar ingenting. I riktlinjer för uthyrning hittar du vilka övriga regler som gäller för att vi ska kunna hälsa dig välkommen som hyresgäst hos oss.

Vårt kösystem fungerar så att du själv tittar vilka lediga lägenheter som finns publicerade på vår hemsida och skickar sedan in intresseanmälan på just den lägenhet du vill ha. Är det många som är intresserade av samma lägenhet som du, är det den med längst kötid som får lägenheten utifrån att personen uppfyller övriga krav vi har för att bli godkänd.

Registrera dig i kösystemet
För att kunna anmäla ditt intresse för en lägenhet måste du vara registrerad i vårt kösystem och få en egen ”Min sida”. Här kan du anmäla intresse för lägenheter och även registrera om du tackar ja eller nej till de lägenheter som du blir erbjuden. Du kan registrera dig utan att du har hittat någon aktuell lägenhet som du vill anmäla dig på. Gör så här:

1. Här registrerar du dig i vårt kösystem.
2. Fyll i dina personuppgifter, de fält som är markerade med * är obligatoriska.
3. Välj en kod som tillsammans med ditt personnummer blir de uppgifter du använder när du ska logga in på ”Mina sidor”.
4. Du får godkänna din registrering och får sedan en bekräftelse i retur.
5. Viktigt! En gång varje tolvmånadersperiod måste du logga in på ”Mina sidor” för att finnas kvar i vårt kösystem. Det räcker med att du loggar in på ”Mina sidor” eller ringer till oss. Passa då på att kontrollera att dina uppgifter stämmer. Från och med 1 januari 2018 kommer vi inte längre att skicka ut en årlig påminnelse om att logga in och förlänga din kötid, vill du behålla din plats i kön är det därför viktigt att du själv kommer ihåg att logga in åtminstone en gång inom en tolvmånadersperiod (exempel: om din inloggning sker 10 juli 2016 måste du logga in igen senast 10 juli 2017).
6. Om du glömmer din kod, klicka på ”Mina sidor” och sedan ”Glömt lösenordet.” Då skickas din kod till den mejladress du angivit. Ring Kundtjänst 063-14 04 00 om du får problem.

Marknadsplatser med lediga lägenheter
Vi presenterar våra lediga lägenheter på fyra marknadsplatser:

  • BostadsTorget – Här läggs uppsagda lägenheter ut under minst åtta dagar. Alla i kösystemet kan anmäla sitt intresse för lägenhet/er direkt via hemsidan, via telefon eller personlig service på vårt kontor (förutsatt att du är 18 år). Här är det hur lång kötid du har hos oss som kan leda till ett erbjudande.
  • BostadDirekt – Här hittar du lägenheter som du oftast får tillgång till omgående. Det är ”först till kvarn” som gäller, dvs lägenheten erbjuds oavsett kötid direkt till den som först gör intresseanmälan och som blir godkänd enligt våra krav. Bor du redan i dag hos oss, läs mer om uppsägningstider här.
  • Bonusboende - Här publiceras lediga lägenheter som är kopplade till vårt seniorboende koncept. Det är samma rutiner och kö-regler gäller som för våra övriga lägenheter, dock med följande särskilda villkor; lägenhetserbjudande skickas ut enbart till personer som fyllt 60 år (för par gäller att den ”huvudsökande” ska ha fyllt 60 år) samt utan hemmavarande barn.

Ibland låter vi en lägenhet ligga kvar på marknadsplatsen någon dag extra beroende på när vi fick in uppsägningen och hur helgen ligger utifrån det datum då vi publicerar lägenheten. Ibland händer det att en uppsagd lägenhet går direkt till kunder med speciella skäl, vilket innebär att lägenheten inte publiceras på någon marknadsplats.

Gör så här för att söka en lägenhet

  1. Logga in på ”Mina sidor”.
  2. Klicka på ”Lediga bostäder”. Där listas de bostäder som finns lediga just nu på våra marknadsplatser. Du kan endast söka bland de bostäder som är lediga just nu och max anmäla ditt intresse på tre lägenheter åt gången på Bostadstorget.
  3. När du hittat en bostad som intresserar dig klicka på lägenhetens adress. Här finns information och planlösning på lägenheten. Vill du ha lägenheten klickar du på ”Anmäl intresse”.
  4. Klicka på ”Anmäl intresse” om du vill anmäla intresse för denna bostad. Om du varit kontraktinnehavare på en lägenhet i samma kvarter som den lediga lägenheten i minst 4 år blir du internsökande, det vi kallar internkö. 
  5. När du anmält ditt intresse för lägenheten kan du på ”Mina sidor” under ”Intresseanmälningar” se hur många som är intresserade av samma bostad och vilken köplats du har vid anmälningstillfället. (Ex plats 7 av 45). Det är en ögonblicksbild som kan förändras.
  6. När angivet stoppdatum gått ut behandlas anmälningarna av oss. Lägenheterna erbjuds i den prioritetsordning som överensstämmer med företagets uthyrningspolicy. De 10 personer med längst kötid i kombination med ev förturer via internkön får ett erbjudande. Den med längst kötid blir nr 1 osv. Övriga intresseanmälningar stryks. Om alla 10 personer tackar nej läggs bostaden ut på marknadsplatsen igen.
  7. Du kan själv bevaka ärendet genom att logga in på ”Mina sidor”. När lägenheten inte längre syns är den uthyrd.
  8. Blir du erbjuden lägenheten kontaktar vi dig på det sätt som du angivit under ”Mina sidor”. Har du angivit en e-postadress vid din registrering så skickas erbjudandet till den. Annars skickas erbjudandet via post till dig. På erbjudandet kan du se vilket turordningsnummer du har och hur du lämnar ett slutligt besked. Du får även veta hur du ska göra om du vill titta på lägenheten, vilket i så fall ska göras inom svarstiden. VIKTIGT! Du måste svara på alla dina erbjudanden, Ja eller Nej. Ett uteblivet svar vid ett erbjudande räknas som ett nej tack. Du kan tacka nej till tre erbjudanden, därefter blir du borttagen ur kösystemet. Du måste då registrera dig igen i kösystemet, vilket innebär att din kötid börjar om från början.
  9. För att svara på erbjudandet går du in på ”Mina sidor” följt av ”Erbjudanden”. Klicka på ”svara på erbjudande” och fyll i de uppgifter som efterfrågas. Tänk på att uppdatera dina kontaktuppgifter och förbereda boendereferenser samt inkomstintyg enligt krav för godkännande av ny hyresgäst, se uthyrningspolicyn.
  10. Den som slutligen ”får lägenheten” får ett mejl eller brev av oss där det framgår att vi påbörjat kontrollen inför godkännandet.
  11. Uppfyller du kraven blir du godkänd och får teckna kontrakt. Att du får ett lägenhetserbjudande innebär inte att du är godkänd som hyresgäst. En personkontroll görs på sedvanligt sätt när du tackat ja och står i tur för lägenheten. Blir du godkänd som hyresgäst ska ett hyresavtal tecknas omgående. Vi förbehåller oss rätten att erbjuda lägenheten till annan sökande om inte hyresavtal kan tecknas inom överenskommen tid.
  12. Viktigt att veta! När du skrivit under ditt hyresavtal tas din registrering i kösystemet bort. Vill du fortsätta söka lägenhet behöver du registrera dig igen efter en månad och får då ett nytt kötidsdatum. Registreringen i kösystemet tas även bort om du ingår i ett avtal som medsökande hyresgäst, om du har fått ditt avtal genom direktbyte med annan hyresgäst eller blivit godkänd att stå med på alternativ ta över ett kontrakt.

Lägenheten är din – välkommen! – dags att skriva kontrakt och få nycklar

  • Vi kan antingen skicka hyresavier och ditt kontrakt för påskrift till dig eller så kommer du in och skriver på – hur vi ska göra kommer vi överens om.
  • Vi kontrollerar att kontraktet kommer underskrivet till oss inom föreskriven tid. VD eller hyreschef undertecknar kontrakten för Östersundshems räkning.
  • När kontraktet är underskrivet av båda parter och första hyresinbetalningen är gjord kan du kvittera ut nycklar till din lägenhet.
  • När du hämtar dina nycklar får du en lägenhetsmapp och vi går igenom information som är bra för dig att veta när du bor hos oss. Läs mer här: Att bo hos Östersundshem
  • Efter första hyresinbetalningen kan du ansöka om autogiro, det vill säga att hyran dras automatiskt från ditt bankkonto. Läs mer om Autogiro här.

 

Här finns mer information kring hyreskontrakt.

Internkö
Vår internkö är en extra service för befintliga hyresgäster som är trogna och skötsamma. Kön underlättar för dig som vill bo kvar i det kvarter du redan bor i. Du som innehar ett kontrakt i samma kvarter sedan minst 4 år tillbaka samt har ditt namn på hyreskontraktet får stå i internkö. Här kan du läsa mer om internkö.

Byteskedjor
Vid byteskedjor gäller att inga hyresförluster ska uppstå för Östersundshem. Mer information om bostadsbyten hittar du här, andrahandsuthyrning hittar du här.

Söka garage och p-platser
De finns två köer för garage och p-platser, en för boende i området (interna) och en för externa. De externa får hyra i mån av plats, interna sökande går alltid före externa. Externa får hyra enligt en annan prislista. Om du tackat nej till ett erbjudande tas du bort ur kön, gäller både interna och externa sökande. Ingen köavgift tas ut. I den ordning man anmäler sig till kön erbjuds garage och p-platser.