Visa undermeny

Frågor och svar

Det här är vanliga frågor till oss. Kanske är det samma frågor som du har? I så fall hittar du svaren här!

Hyran

När kommer hyresavin?   

Vi skickar ut hyresavier varje månad. Utskicket görs runt den 15:e i månaden. Hyran ska betalas i förskott och ska vara Östersundshem tillhanda senast den sista i månaden. Om den sista infaller på en helgdag ska hyran vara oss tillhanda nästkommande vardag.

Jag hittar inte min hyresavi. Hur gör jag?

Kontakta Kundservice för att få en ny hyresavi eller för att få de uppgifter (OCR-nr, belopp, bg) du behöver för att kunna betala hyran. Tel: 063-14 04 00. Du hittar även betalningsuppgifter under ”Mina Betalningar” på ”Mina sidor”.

Kan jag betala hyran via autogiro?  

Ja, självklart, det är det smidigaste sättet att betala din hyra. Ansökningsblanketten hittar du här men du kan även hämta den i vår Bobutik.

Kan jag få e-faktura i stället för den vanliga hyresavin?

Ja. E-faktura anmäler du dig till via din bank/internetbank.

Hyresgäst

Jag har frågor om hyresinbetalningar. Vart vänder jag mig?

Kontakta Kundservice, telefon 063-14 04 00 så får du den information du behöver.

Jag vill ha en parkeringsplats, hur gör jag?

Ta kontakt med Kundservice telefon 063-14 04 00 eller sök här efter lediga bilplatser.

Vart vänder jag mig om något behöver åtgärdas i lägenheten?

Om det uppstått ett fel i din lägenhet ska du ringa till oss telefon 063-14 04 00. På kvällar, nätter och helger ringer du: Jouren telefon 063-13 71 00

Om felet inte är akut kan du även göra din felanmälan här på hemsidan. OBS! Du behöver logga in på Mina Sidor.

Jag har myror eller annan ohyra i min lägenhet, vart vänder jag mig?

Ring oss, telefon 063-14 04 00, så tar vi kontakt med Anticimex.

Mina grannar stör mig med för hög volym på deras TV eller stereo. Vad ska jag göra?

Försök att tala vänligt med din granne om problemet, det brukar lösa sig. Om grannen ändå inte upphör att störa dig så kontakta Kundservice på telefon 063-14 04 00. Om störningen är allvarlig och sker kvällar, nätter eller helger, kan du kontakta störningsjouren på telefon 063-12 85 65.

Vilka tv-kanaler har jag möjlighet att se?

Vi har avtal med Sappa som levererar kabel-tv till i stort sett alla våra fastigheter. Ett grundutbud ingår i hyran. I samtliga lägenheter har även ett kommunikationsnät med ett stort utbud av digitala tv-kanaler, sk bredbands-TV. Här får du tillgång till fler leverantörer, många kanaler och en rad spännande tjänster. Vad sägs t ex om att beställa en film eller en fotbollsmatch direkt med fjärrkontrollen? Se utbudet i kommunikationsnätet och beställ här på http://ostersundshem.zmarket.se

Kan jag få bredbandsanslutning via Sappa?

Nej, Sappa erbjuder endast tv-kanaler.

Vem ansvarar för snöröjningen av min parkeringsplats?

Det är du som hyr bilplatsen som ansvarar för snöröjningen på din parkeringsplats och minst 1 meter runt denna. Vi som hyresvärd tar hand om snöröjningen på allmänna ytor i bostadsområdet, som inte är kommunens mark.

Vad är en lägenhetsfond för renovering?

Varje månad sätter vi av en summa för underhåll av din lägenhet. Summan bestäms varje år i förhandlingar med Hyresgästföreningen. Du kan endast ta ut det som finns disponibelt för varje åtgärd. Vitvaror och badrum samt studentbostäder omfattas inte av fonden. Renoveringen kan ske antingen genom fondfullmakt, att du gör jobbet själv eller om du tar in priser och beställer arbetet från en entreprenör du väljer. Läs mer om lägenhetsfonder här.

Får jag göra vilka renoveringar som helst?

Du får inte renovera våtutrymmen som badrum och WC. Flytta väggar eller utföra andra större ingrepp får du normalt inte heller göra. Hör av dig till Kundservice om du har funderingar kring det.

Hyresmarknad

Hur gör jag för att få hyra en bostad hos Östersundshem?

Vi har ett webbaserat uthyrningssystem. Börja med att registrera dig som sökande här. Då skapas din ”Min sida”. Angivet lösenord tillsammans med ditt personnummer ska användas när du besöker/loggar in på ”Min sida”.

Lediga bostäder publiceras kontinuerligt på vår hemsida. Du kan också kontakta kundservice och du kan anmäla intresse för max tre lägenheter åt gången som ligger på Bostadstorget. När anmälningstiden har gått ut för en lägenhet skickas erbjudanden ut via e-post eller brev till de tio som står först i kön på den lägenheten. Här kan du läsa mer om vår uthyrningspolicy.

Vad krävs för att få en lägenhet hos Östersundshem?

Du ska vara 18 år

Bostadssökande kan anmäla intresse på en lägenhet efter fyllda 18 år
Du måste ha en *inkomst/rimlig ekonomisk situation för att kunna klara hyran för den lägenhet du är intresserad av.
Du får inte ha några allvarliga betalningsanmärkningar eller störningsanmärkningar
Du får inte heller ha några hyresskulder eller andra skulder till Östersundshem AB eller annat bostadsbolag
Du måste ha goda referenser från eventuella tidigare hyresvärdar

Vad behöver jag göra för att anmäla mitt intresse för en bostad?

Du måste ha registrerat dig i vårt kösystem och skapat en ”Min sida” Det gör du enklast här på vår hemsida.

Hur gör jag när jag tappat bort eller glömt mitt lösenord?

Klicka på ”Glömt lösenordet” så skickar vi det till den e-postadress du angav när du registrerade dig. Har du inte angett e-post kan du kontakta kundservice, 063-14 04 00, så skickas det med posten till den adress du angav.

Hur många är det före mig i kön?

Det går det inte att lämna något generellt svar på. Eftersom man anmäler intresse för en specifik bostad varierar det från bostad till bostad. Du kan se vilken köplats du har under Intresseanmälningar på  ”Mina sidor”.

Vilken chans har jag att få den bostad jag önskar?

Det går det inte att lämna något generellt svar på. Eftersom man anmäler intresse för en specifik bostad varierar det från bostad till bostad. Du kan se vilken köplats du har under Intresseanmälningar på ”Mina sidor”.

Vem får lägenheten om flera söker samma lägenhet?

Hänsyn tas till den tid du varit registrerad i vårt kösystem. Finns flera sökande till den lägenhet du är intresserad av är det längst kötid som prioriteras högst och finns det dessutom internsökande för lägenheten har de förtur. Mer information om internkö här.

Har jag rätt att byta min lägenhet?

Rätten att byta lägenhet gäller för alla som har ett förstahandskontrakt, dvs person/personer som står på hyreskontraktet. Om du vill byta din lägenhet och själv har hittat någon att byta med så måste bytet godkännas av oss. Du kan byta mot en annan hyresrätt, eller med den du köper en villa eller en bostadsrätt av. Förutsättningen för bytet är att du avstår från din nuvarande hyresrätt i syfte att skaffa en annan bostad.

Enligt Hyreslagen ska du vid ett byte som hyresgäst visa att du har ”beaktansvärda skäl”. Det kan t ex vara att du på grund av ändrade familjeförhållanden behöver en mindre eller större bostad. För att vi ska godkänna bytet krävs att den du vill byta med klarar av hyran och inte har misskött tidigare boende.

När du hittat en bytespartner som du kommit överens med, tar du kontakt med kundservice eller hämta bytesansökan på vår hemsida här.

Jag vill byta lägenhet. Hur gör jag?

Det finns två vägar att gå. Antingen registrerar du dig i vårt kösystem och intresseanmäler dig på de lägenheter du finner intressanta. Vi skickar sedan ut ett erbjudande om visning till ett antal personer med hänsyn till kötid.

Du kan även fylla i en blankett om bytesanmälan som finns här.

Jag vill säga upp min lägenhet, hur gör jag?

Du måste lämna en skriftlig uppsägning. Besök kundservice och ta med ditt hyreskontrakt. Vi har kopior på kontrakten om du förlagt ditt. Se till att du kan legitimera dig. Vi behöver underskrift från samtliga personer som står på kontraktet, därför kan du inte ringa in en uppsägning. Däremot kan du scanna och mejla samt faxa och skicka in en påskriven uppsägning.

Hur lång är uppsägningstiden på min lägenhet?

För lägenheter är uppsägningstiden normalt innevarande månad plus tre månader.
Exempel: Om du ska flytta den 30 april så behöver vi ha din uppsägning under januari.
Om den sista infaller på en helgdag är det första vardagen efter månadsskiftet som gäller som sista uppsägningsdag.
Följande undantag finns:

- Flyttar du inom Östersundshem ska du för att slippa dubbla hyror skriva samma datum på ditt nya kontrakt som utflyttandes uppsägningsdatum.

- Dödsbo till avliden hyresgäst har rätt att säga upp bostaden med en månads uppsägningstid. Samma uppsägningstid gäller även när kund flyttar till service- och äldreboende inom Östersunds kommun.

Hur fungerar det när en hyresgäst avlider och ett dödsbo upprättas?

Om en hyresgäst avlider blir dödsboet ny hyresgäst. Dödsboet tar då över hyresgästens rättigheter och skyldigheter, vilket medför att dödsboet betalar hyran och ansvarar för uppsägning av hyresavtalet. Om en av flera hyresgäster på samma hyreskontrakt avlider så tar dödsboet över den avlidnes rätt, vilket medför att hyresrätten då står på både dödsboet och kvarvarande medhyresgäst/-er ihop.

Dödsbo till avliden hyresgäst har en månads uppsägningstid, om uppsägningen görs inom en månad efter dödsfallet. Annars gäller tre månaders uppsägningstid. Alla dödsbodelägare måste säga upp hyreskontraktet och då krävs underskrifter av samtliga i dödsboet och dödsfallsintyg från Skatteverket. Uppsägningsdatum räknas från det datum då alla dödsbodelägare har undertecknat. 

Efter uppsägning av hyresavtalet har dödsboet skyldighet att visa lägenheten för nya hyresgäster. Vi behöver därför kontaktuppgifter till dödsboet som vi kan förmedla till nya hyresgäster. Dessa kontaktar sedan dödsboet för överenskommelse om visningstid.

Om lägenheten har använts som gemensam bostad har äkta makar eller sammanboende vid dödsfall rätt att överta hyreskontraktet. I vissa fall gäller detta även närstående.

Kan jag hyra ut lägenheten i andra hand?

Vill du hyra ut din lägenhet i andra hand måste du först begära tillstånd av oss. Blankett för ansökan finns här. Det brukar gå bra om du har godtagbara skäl för att hyra ut, exempelvis studier eller militärtjänstgöring på annan ort. Om du inte begär tillstånd kan du mista hyresrätten till din lägenhet. Läs mer om andrahandsuthyrning här.

Kommunikationsnät – TV, bredband och telefon

2010 installerade vi ett helt nytt kommunikationsnät byggt av fiberoptik för TV, internet och telefoni i våra lägenheter. I kommunikationsnät kan du välja fritt bland många leverantörer, erbjudanden och tjänster – till priser som verkligen tål att jämföras. Nätet ger dig tillgång till hastigheter upp till 1000/1000 Mbit/s. Här kan du läsa mer om det.

Vad är ett öppet kommunikationsnät?

Det är ett nät där tjänsteleverantörerna som finns i nätet konkurrerar om dig som kund på lika villkor. Till skillnad mot t.ex. Telias nät där det är Telia som utan konkurrens bestämmer villkoren och sätter sina priser.

Kommer det att bli fler tjänsteleverantörer i kommunikationsnätet?

Ja. Eftersom det är ett öppet bredbandsnät finns inga begränsningar på antalet tjänsteleverantörer som konkurrerar om dig som kund.

Jag vill ha bredband nu – hur gör jag?

Du kan ansluta din dator med en nätverkssladd till uttaget i vardagsrummet och gå in på http://ostersundshem.zmarket.se Glöm inte att du behöver koppla en nätverkssladd mellan ”IN” och ”1” alt ”2” i mediaskåpet i hallen eller garderoben. Välj samma nummer på uttaget i mediaskåpet som i vardagsrummet.
Ring Bredbandsrådgivaren 010-130 79 79 om du behöver hjälp att komma igång eller välja leverantör.

Behöver jag köpa någon utrustning?

Du behöver två nätverkssladdar – en kort till mediaskåpet mellan ”IN” och ”1” alt ”2” och en sladd som du använder för att ansluta datorn till nätverksuttaget i vardagsrummet. Välj samma nummer på uttaget i mediaskåpet som i vardagsrummet. Nätverkssladdar finns att köpa i de flesta hemelektronikaffärer.

Behöver jag ett modem?

Nej, du behöver inget modem. I lägenheten kommer det att finnas ett nätverksuttag och dit ansluter du din dator med hjälp av en nätverkssladd. Finns att köpa på de flesta hemelektronikaffärer.

Är bredbandet trådlöst?

Nej, det är inte trådlöst. Vill du ha trådlöst internet behöver du köpa en trådlös router. Finns att köpa på de flesta hemelektronikaffärer.

Hur ska de som är i behov av trygghetslarm till exempelvis hemtjänst göra?

Vi rekommenderar att de kopplar sitt trygghetslarm till telefonjacket.

Ingår kabel-tv i min hyra?

I många av våra bostäder ingår ett grundutbud av tv-kanaler via ett kabel-tv-nät i hyran. Våra hyresgäster som är bosatta på Frösön, i Östersund och i Torvalla har Sappa som tjänsteleverantör för kabel-tv. Har du t.ex. dålig bild eller saknar någon kanal får du ta kontakt med Sappa på 0774-44 47 44. I Brunflo finns inte möjligheten till digital-tv via Sappa. I vår nyproduktion ingår inte kabel-tv.