Visa undermeny

Mätning och debitering av vatten och el

I de flesta av våra bostäder ingår kostnaden för vatten i hyran. Erfarenheter visar dock att förbrukningen kan sänkas om varje hyresgäst får betala för sitt eget vatten, vilket innebär att det kan bli billigare för dig som hyresgäst. I delar av vår nyproduktion har vi därför valt att mäta vattenförbrukningen för varje lägenhet.

Detta gäller i nuläget Fagerskrapan, Remonthagen och Tallåsen. På Lugnets trygghetsboende har du inget eget elabonnemang utan vi mäter och debiterar din hushållsel på samma sätt. På köpet får vi en minskad miljöpåverkan.

Så här går det till
Det finns mätare i varje lägenhet, som mäter mängden kallt och varmt vatten – eller el, om du bor på Lugnet. Förbrukningen rapporteras varje månad till Östersundshems ekonomisystem.

På de första två hyresavierna finns det ingen kostnad för vatten eller el. När vi aviserar din tredje månadshyra har vi hunnit mäta hur mycket du har använt och först då ser du din kostnad på hyresavin. Efter att du har flyttat ut kommer du att få två mindre räkningar av oss med kostnaden enbart för de sista månadernas vatten- respektive elförbrukning.

Pris
Vi lägger inte på någon extra avgift, utan du betalar enligt kommunens och Jämtkrafts prislistor. För varmvatten betalar du även för den fjärrvärme som värmer upp vattnet. Priserna justerar vi normalt vid varje årsskifte, men bara om Östersunds kommun eller Jämtkraft ändrar priserna.

Hur kan jag följa min förbrukning?
Din förbrukning av vatten eller el hittar du på hyresavin. Du som bor i Fagerskrapan kan också logga in med din nyckeltagg på bokningstavlan i trapphuset för att se din förbrukning. Bor du på Remonthagen, Tallåsen eller Lugnet så kan du avläsa mätarställningen i din elcentral i hallen.

Hur kan jag påverka min vattenkostnad?
Det finns en mängd enkla knep du kan ta till för att minska din vatten- och elförbrukning, läs mer om detta på denna sida.

Har du frågor?
Om du har frågor kring mätningen eller din faktura, vänligen kontakta Kundservice.