Nyheter

Visa senaste nyheterna

Senaste nyheterna

2020-02-19

Problem med värmen på Snorres väg

Just nu får vi in en del felanmälningar om problem med värmen från hyresgäster på Snorres väg i Valla. Vi är medvetna om problemet och arbete pågår med att lösa det. Om du bor i området och upplever att det är kallt i din bostad behöver du därför inte göra en egen felanmälan utan vi [...]

2020-01-31

Nya öppettider för Kundservice och Bobutiken

Från 10 februari har vi nya öppettider för kundservice via telefon och i vår bobutik på Rådhusgatan 29. Bobutiken Vardagar 10.00 – 15.00 Telefon Vardagar 10.00 – 15.00 Lunchstängt 12.00-13.00 Extraöppet vid inflyttning, första vardagen varje månad: 08.00 – 17.00. Chatt och forum för frågor och svar Snart kommer vi att erbjuda kundservice via chatt [...]

2020-01-31

Hyreshöjning 2020

Nu är hyreshöjningen klar för 2020. Höjningen träder i kraft 1 mars och du ser den på fakturan för mars månad. Efter ett antal sammanträden, hållna i god ton, har Östersundshem och Hyresgästföreningen kommit överens om en hyreshöjning om i genomsnitt 1,75 procent, med vissa lokala variationer. - Höjningen är en god början, och samtalsklimatet [...]

2020-01-30

Kenneth Karlsson är med i Sveriges Allmännyttas nya vd-råd

Östersundshems vd Kenneth Karlsson är en av de 14 vd:ar som är utvalda att vara med i Sveriges Allmännyttas nya vd-råd. Rådet är ett rådgivande organ till Sveriges Allmännyttas vd Anders Nordstrand och utgör även Sveriges Allmännyttas stora delegation i Hyresmarknadskommittén. Vd-rådet har 14 platser där varje region representeras av en företrädare för ett större [...]

2020-01-29

Kundservice via telefon stänger 15.00

Torsdag 30 januari stänger Kundservice via telefon klockan 15.00 på grund av utbildning. Bobutiken på Rådhusgatan 29 har som vanligt öppet till 16.30. När vi har stängt kan frågor under tiden lämnas till info@ostersundshem.se och felanmälningar kan skickas in via Mina sidor. Vid akut felanmälan (vattenavbrott etc) kontakta jouren på tel 063-13 71 00.

2020-01-27

Nytt Klubb Ö-kort i brevlådan

Nu i början av februari kommer Klubb Ö-kortet för 2020 i brevlådan. I år har vi utökat vår erbjudande på Jamtli. Gratis året runt Jamtli Nytt för i år är att du som hyresgäst även har gratis entré under sommaren på Historieland, det innebär att du har gratis entré under hela året (med undantag för [...]

2020-01-08

Slakteritomten kan säljas till kommunen

Under hösten 2019 har det förts diskussioner mellan Östersunds kommun och Östersundshem AB om att kommunen föreslås köpa Styckmästaren 2, i dagligt tal kallat ”Slakteritomten” belägen intill skidstadion. En tomt som i dagsläget ägs av Östersundshem. -  Vi tror mycket på detta projekt som visat på en stor potential för bostäder i ett attraktivt läge [...]

2019-12-19

Har du inte fått din e-faktura?

Vi har haft problem med att leverera e-faktura till Swedbankkunder denna månad. E-fakturorna kommer att skickas igen till berörda kunder. Men om du inte fått din e-faktura hittar du dina inbetalningsuppgifter under ”Mina betalningar” på ”Mina sidor”. Med hjälp av dem kan du göra en manuell betalning för denna månad. Du kan även kontakta Kundservice [...]

2019-12-11

Öppettider jul och nyår

Under jul och nyår har vi ändrade öppettider. 23 december samt alla röda dagar har vår Kundservice och Bobutik stängt. Öppettider Jul och Nyår 23 december: Stängt Julafton, Juldagen, Annandagen: Stängt 27 december: Bobutik 10.00-15.00 – Kundservice 09.00-15.00 30 december: Bobutik 10.00-15.00 – Kundservice 08.00-15.00 Nyårsafton, Nyårsdagen: Stängt 2 januari: Bobutik 08.00-17.00 – Kundservice 08.00-16.30 [...]

2019-12-11

Hyresavi via Kivra från december

Från december 2019 kan du få dina hyresavier via den digitala brevlådan Kivra. Om du redan nu är ansluten till Kivra kommer hyresavierna automatiskt att gå till Kivra istället för via post. Betalar du redan din faktura digitalt via e-faktura eller autogiro kommer du inte att påverkas utan din hyra kommer att betalas på samma [...]

2020-02-13

Ändrad nyckelutlämning för entreprenörer

(Denna information är riktad till våra entreprenörer, den berör inte dig som är eller ska bli hyresgäst!)

Från och med måndagen den 24 februari ansvarar Gärdin & Persson (GP) för Östersundshems nyckelutlämning avseende fastighetsnycklar och huvudnycklar. Detta innebär att du som entreprenör åker upp till GP när du ska kvittera ut en nyckel, istället för Östersundshems kontor. Syftet med flytten är främst att underlätta för er entreprenörer – då GP erbjuder öppettider mellan 06:30 och 17:00.

I samband med bytet tar Östersundshem fram taggar till våra RAM-avtalsentreprenörer. Dessa taggar fungerar som en FS-nyckel i de fastigheter där vi har passersystem. Detta kommer att underlätta för er, då ni inte behöver kvittera ut någon nyckel de gånger ni har en felanmälan/arbetsorder(FE/AO) där ni ej behöver komma in i en specifik lägenhet. Vid dessa tillfällen kan ni istället ringa in till GP och uppge ert FE/AO-nr samt er fyrsiffriga kod så kan dom aktivera taggen, då slipper ni åka upp till GP. Dessa taggar ska kvitteras ut av respektive medarbetare uppe på GP, taggarna är klar att utkvitteras från och med vecka 11. Om taggarna tappas bort ska detta meddelas direkt till GP, så att denna kan avaktiveras. Varje entreprenör har rätt att kvittera ut 5 taggar utan kostnad. Om ni behöver fler, alternativt tappar bort en så kostar detta 250 kr per tagg.

Enligt Östersundshems nyckelpolicy ska i första hand lägenhetsnycklar lånas ut då det är möjligt, i andra hand FS-nycklar och i sista hand huvudnycklar. I de fall där huvudnyckel lånas ut ska denna återlämnas samma dag. Undantag från detta kan endast godkännas av Fastighetschef eller VD på Östersundshem.

Vad behövs för att kunna kvittera ut en nyckel?

  • Arbetsorder/felanmälan – Ni behöver ha med er ett aktuellt AO/FE-nummer. GP loggar då in i vårt fastighetssystem för att bekräfta detta.
  • Legitimation/ID06
  • Registrerad i systemet – Att ni finns med på den uppdaterade listan från respektive bolag gällande vilka som har rätt att hämta ut nycklar (se bilaga 1). Denna lista har firmatecknare/ansvarig chef för respektive bolag ansvar för att uppdatera vid eventuella personalförändringar. Denna lista SKA fyllas i och mejlas in till nycklar@ostersundshem.se alternativt lämnas in i nyckelutlämningen innan den 21 februari. Annars kan ert företag ej kvittera ut några nycklar från den 24 februari.

För att vi ska hinna inventera alla fastighets- och huvudnycklar innan överlämningen till GP så ska ALLA nycklar återlämnas senast torsdagen den 20 februari. Enda undantaget är entreprenörer som har jour/långtidslån och därmed behöver komma in i våra fastigheter under helgen, exempelvis PD bevakning och Östersunds kommun. Under hela vecka 8 har vi öppet i nyckelutlämningen mellan 07:00-16:00 – för att det ska bli så smidigt som möjligt vid återlämningen. Finns ingen på plats – ring 063-14 04 67 så kommer någon ner omgående.

Ni som har arbete att utföra på fredagen den 21 februari får kvittera ut en nyckel över dagen, denna måste återlämnas senast kl 16:00 samma dag. Kvittenser rörande nycklar uttagna hos Östersundshem ligger kvar hos Östersundshem till dess att vi fått tillbaka nycklarna. Nycklar uttagna hos Östersundshem måste därför återlämnas hos Östersundshem och inte på GP.